7 Tips voor jou als startende ondernemer

“Yiehaa, ik ga starten” of is het meer “Poehee, wat moet ik een hoop regelen”?

Als startende ondernemer zijn er veel zaken die je moet gaan regelen, maar alles is begonnen met een goed idee, jouw idee!!! En daar mag je hartstikke trots op zijn en blijven. Om jouw idee vorm te gaan geven in jouw eigen bedrijf, zul je een paar stappen moeten doorlopen. Hieronder help ik je daarmee.

Tip 1: Beschrijf jouw idee en jouw doelgroep. Voor wie ga je wat doen? Het werkt het beste om een doelgroep te gaan bepalen die redelijk specifiek is. Zo kun je jouw communicatie beter aan laten sluiten op de wensen, verlangens en vragen van jouw ideale klant.

Tip 2. Zoek een goede bedrijfsnaam en bijpassende url.
Tips hiervoor: wees eerlijk (dus geen & partners als je een eenmanszaak gaat starten), gebruik geen merknamen van anderen, voorkom verwarring met bestaande bedrijfsnamen, controleer of bedrijfsnaam voorkomt in handelsregister en controleer of de bedrijfsnaam beschikbaar is als url

Tip 3: Ga naar de Kamer van Koophandel
Via de website maak je een afspraak, je vult alvast een formulier digitaal in, bij de afspraak wordt het formulier doorgelopen en eventueel aangepast en daarna is de inschrijving definitief en worden jouw gegevens ook direct doorgegeven aan de Belastingdienst.

Tip 4: Open een zakelijke rekening
Het loont om hier even voor te zitten wat jouw wensen en welke bank hierop aansluit.
Houd vanaf dag 1 jouw zakelijke boekhouding bij, dit kan in een excel overzicht maar ook in een online boekhoudpakket. Het voordeel van deze laatste is dat jouw btw- en inkomstenbelasting-aangifte een stuk eenvoudiger wordt.
Een zakelijke rekening geeft overzicht (privé en zakelijk lopen niet door elkaar heen) en het straalt professionaliteit uit richting klant

Tip 5: Algemene voorwaarden en privacy-verklaring opstellen
Hiervoor kun je gerust naar collega’s kijken en aanpassen voor jouw business

Tip 6: Bouw een website of laat dit doen
In het begin hoeft dit geen uitgebreide website te zijn, maar wel een duidelijk beeld wat je doet, voor wie en wat dit jouw klant oplevert. Dit vat je samen in een persoonlijke boodschap (elevator pitch)

Tip 7: Start de promotie
Hiervoor zijn natuurlijk heel veel mogelijkheden, jouw via-via netwerk, social media (heel veel mogelijk), weggever maken en emaillijst opbouwen en ….. nog heel veel meer.

Als je bovenstaande stappen volgt, kun je vol vertrouwen en trots de toekomst van jouw eigen bedrijf tegemoet zien. En dat is een heel fijn gevoel!

Heel veel succes en als je hulp nodig hebt, neem dan gerust contact met me op via karin@eemsupport.nl of kom naar een van de trainingen van Eemsupport

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *